Egzamin ogólnouczelniany potwierdzający znajomość języków nowożytnych - forma stacjonarna

Egzamin ogólnouczelniany potwierdzający znajomość języków nowożytnych – forma stacjonarna

Egzamin potwierdzający poziom B2 lub B2+

6 września 2024 (piątek) o godz. 10.00-12.00

Sala 211B w budynku przy ul. Franciszkańskiej 1 (budynek dydaktyczny UPJPII)
Egzamin ogólnouczelniany przeznaczony jest dla:


 1. Studentów, którzy zdali już egzamin w ramach lektoratu języka nowożytnego w latach ubiegłych na poziomach niższych (np. A1, A2, B1), a obecnie, po uzupełnieniu wiadomości, powinni zdać egzamin potwierdzający znajomość języka na poziomie B2 lub B2+.


 2. Studentów, którzy po zdaniu egzaminu ogólnouczelnianego z języka nowożytnego na poziomie B2 lub B2+ chcieliby w kolejnym roku akademickim rozpocząć naukę innego języka obcego (w tym również języka od podstaw).

 3. Studentów, którzy w maju 2024 nie zdali egzaminu ogólnouczelnianego (każde kolejne przystąpienie do egzaminu jest odpłatne-opłata wynosi 150 zł)

Na podstawie pozytywnego wyniku egzaminu Student otrzyma stosowne zaświadczenie z MSJO potwierdzające znajomość języka na danym poziomie i będzie zobowiązany przedstawić je w swoim sekretariacie (informacja niezbędna do wygenerowania suplementu ukończenia studiów).

Przypominamy, że student kończący I stopień studiów musi mieć potwierdzony poziom B2, a kończący jednolite studia magisterskie musi mieć potwierdzony poziom B2+.

Osoby chętne do przystąpienia do egzaminu proszone są o wypełnienie formularza zgłoszeniowego (link) do dnia 02.09.2024 r. i przesłanie lub dostarczenie go do sekretariatu MSJO: ul Franciszkańska 1, pokój 014 A, e-mail: msjo@upjp2.edu.pl
UWAGI DODATKOWE:

 1) Egzamin nie jest przeznaczony dla studentów, którzy w roku akademickim 2023/24 zdają egzamin z języka nowożytnego w ramach typowych zajęć lektoratowych i nie zastępuje on egzaminu kończącego standardowy lektorat.

 2) Zdany egzamin ogólnouczelniany nie zwalnia studenta z konieczności realizacji lektoratu kończącego się egzaminem.

 3) Szczegółowe wymagania oraz informacje odnośnie zakresu materiału przewidzianego na poszczególnych poziomach (B2, B2+) dla kilku wiodących języków można znaleźć pod poniższymi linkami:

Egzamin potwierdzający poziom B2 LUB B2+


I. Reading – 20 pkt – rozumienie tekstu czytanego
II. Grammar – 40 pkt – znajomość struktur gramatyczno-leksykalnych
III. Vocabulary – 40 pkt – znajomość słownictwa


Nr ćw. I READING 20 pkt
1. Sprawdzenie stopnia zrozumienia tekstu
2. Dopasowywanie definicji do wyrazów z tekstu


Nr ćw. II GRAMMAR 40 pkt
1. Samodzielne tworzenie poprawnych form
2. Wybór poprawnej odpowiedzi spośród podanych opcji
3. Transformacje otwarte lub ze słowem-kluczem


Nr ćw. III VOCABULARY 40 pkt
1. Wybór poprawnej odpowiedzi spośród podanych opcji
2. Słowotwórstwo
3. Uzupełnianie tekstu brakującymi wyrazami


Całkowita liczba punktów: 100

W przypadku egzaminu na poziomie B2 wymagania obejmują następujące obszary:

Słownictwo obejmuje materiał zawarty w podręczniku kursowym oraz wybrane rozdziały z podręcznika: - Destination B2 Grammar & Vocabulary Student's Book with key, autorzy: Malcolm Mann, Steve Taylore-Knowles; wydawnictwo: Macmillan 2010.

Wybrane rozdziały z podręcznika Destination B2:
1. Travel and transport;
2. Health and fitness;
3. Food and Drink;
4. Work and business;
5. Money and shopping.

Materiał gramatyczny zawarty jest w podręczniku Grammarway 3 Student's Book (with answers), autorzy: Virginia Evans, Jenny Dooley, wydawnictwo: Express Publishing 2006.

Zakres materiału gramatycznego:
- czasy teraźniejsze: Present Simple, Present Continuous;
- czasy przeszłe: Past Simple i Past Continuous;
- czasy: Present Perfect oraz Present Perfect Continuous;
- czasy przyszłe: Future Simple, Future Continuous, Future Perfect;
- konstrukcja: be going to;
- czasowniki modalne i ich funkcje oraz zasady użycia;
- konstrukcja have something done;
- stopniowanie przymiotników;
- konstrukcja I wish;
- strona bierna;
- mowa zależna;
- tryby warunkowe (zakres materiału obejmuje I, II oraz III tryb);
- czasowniki w formie gerund oraz infinitive.


W przypadku egzaminu na poziomie B2+ wymagania obejmują następujące obszary:

Słownictwo obejmuje materiał zawarty w podręczniku kursowym oraz wybrane rozdziały z podręczników:
a) Destination B2 Grammar & Vocabulary Student's Book with key, autorzy: Malcolm Mann, Steve Taylore-Knowles; wydawnictwo: Macmillan 2010;

Wybrane rozdziały z podręcznika Destination B2:
1. Travel and transport;
2. Health and fitness;
3. Food and Drink;
4. Work and business;
5. Money and shopping.

b) Destination C1&C2 Grammar & Vocabulary Student's Book with key, autorzy: Malcolm Mann, Steve Taylore-Knowles; wydawnictwo: Macmillan 2010

Wybrane rozdziały z podręcznika Destination C1&C2:
1. Thinking and learning;
2. Power and social issues;
3. Preference and leisure activities.

Materiał gramatyczny zawarty jest w podręczniku Grammarway 4 Student's Book (with answers), autorzy: Virginia Evans, Jenny Dooley, wydawnictwo: Express Publishing 2006.

Zakres materiału gramatycznego:
- czasy teraźniejsze: Present Simple, Present Continuous;
- czasy przeszłe: Past Simple i Past Continuous; czasy Present Perfect oraz Present Perfect Continuous;
- czasy przyszłe: Future Simple, Future Continuous, Future Perfect, Future Perfect Continuous
- konstrukcja: be going to; used to, be/get used to
- czasowniki modalne i ich funkcje oraz zasady użycia;
- konstrukcja have something done;
- strona bierna;
- mowa zależna (statements, questions, reporting verbs)
- wyrażenie I wish
- rodzajniki a / an / the
- stopniowanie przymiotników;
- tryby warunkowe (zakres materiału obejmuje I, II, III tryb oraz tzw. Mixed Conditionals)
- czasowniki w formie gerund oraz infinitive.

Język francuski B2

Wymagania egzaminacyjne na poziomie B2 z języka francuskiego:
I. Struktura egzaminu na poziomie B2:

1. Rozumienie tekstu czytanego
2. Rozumienie tekstu słuchanego (opcjonalnie)
3. Test gramatyczno – leksykalny
4. Tworzenie wypowiedzi pisemnej – list formalny (może mieć on następujące formy: reklamacja, list – podanie o pracę (list motywacyjny), list zapytanie, list wyrażający opinię, list - recenzja książki, filmu, spektaklu, list z przeprosinami) (opcjonalnie)
5. Tworzenie wypowiedzi ustnej - streszczenie i przedstawienie swojej opinii nt dowolnego przeczytanego artykułu z codziennej prasy francuskiej

 

Zagadnienia do egzaminu obejmują materiał zawarty w podręcznikach Alter Ego 1, Alter Ego 2 oraz Alter Ego 3 wyd. Hachette. Zalecaną pozycją jest również Repetytorium gramatyczne z języka francuskiego – Magdalena Supryn-Klepcarz, wyd. szkolne PWN (lub inne zbiory ćwiczeń na poziomie B2 lub „avancé")

Zagadnienia gramatyczne do egzaminu:

1. Przyimki (les prépositions)
2. Rodzajniki określone, nieokreślone, cząstkowe, ściągnięte (les articles définis, indéfinis, partitifs, contractés)
3. Tworzenie rodzaju żeńskiego rzeczowników i przymiotników (le féminin des noms et des adjectifs)
4. Zaimki osobowe dopełnienia bliższego i dalszego, zaimki osobowe akcentowane, zaimki EN i Y (les pronoms personnels COD, COI, toniques, en, y)
5. Zaimki względne proste – qui, que, où, dont (les pronoms relatifs simples - qui, que, où, dont)
6. Czasy i tryby :
• Czas teraźniejszy (le présent)
• Czasy przeszłe – le passé composé, l’imparfait, le plus-que-parfait
• Czasy przyszłe – le futur proche, le futur simple
• Tryby warunkowe - le conditionnel présent et le conditionnel passé, 3 typy zdań warunkowych
• Tryb rozkazujący (l’impératif)
• Tryb łączący (le subjonctif présent)
• Imiesłów czasu przeszłego (participe passé) i czasu teraźniejszego (participe présent) oraz forma gérondif.
7. Mowa zależna w czasie przeszłym (le discours indirect au passé)
8. Strona bierna (la voix passive)

II. Forma pytań

 

Test egzaminacyjny składa się z pytań o charakterze zamkniętym oraz otwartym.

Zadania w formie zamkniętej mogą przyjąć formę:
- ćwiczeń tzw. wielokrotnego wyboru
- ćwiczeń typu: prawda – fałsz
- ćwiczeń polegających na dopasowaniu elementów

Zadania w formie otwartej mogą mieć formę:
- ćwiczeń z luką do uzupełnienia
- ćwiczeń polegających na utworzeniu poprawnej formy
- listu formalnego
- tłumaczenia

Język francuski B2+

I. Struktura egzaminu na poziomie B2+:

1. Rozumienie tekstu czytanego
2. Rozumienie tekstu słuchanego
3. Test gramatyczno – leksykalny
4. Tworzenie wypowiedzi pisemnej – list formalny (może mieć on następujące formy: reklamacja, list – podanie o pracę (list motywacyjny), list zapytanie, list wyrażający opinię, list - recenzja książki, filmu, spektaklu, list z przeprosinami)
5. Tworzenie wypowiedzi ustnej - streszczenie i przedstawienie swojej opinii nt dowolnego przeczytanego artykułu z codziennej prasy francuskiej

Zagadnienia do egzaminu obejmują materiał zawarty w podręcznikach Alter Ego 1, Alter Ego 2 oraz Alter Ego 3 wyd. Hachette. Zalecaną pozycją jest również Repetytorium gramatyczne z języka francuskiego – Magdalena Supryn-Klepcarz, wyd. szkolne PWN (lub inne zbiory ćwiczeń na poziomie B2 lub „avancé")

 

Zagadnienia gramatyczne do egzaminu:

1. Przyimki (les prépositions)
2. Rodzajniki określone, nieokreślone, cząstkowe, ściągnięte (les articles définis, indéfinis, partitifs, contractés)
3. Tworzenie rodzaju żeńskiego rzeczowników i przymiotników (le féminin des noms et des adjectifs)
4. Zaimki osobowe dopełnienia bliższego i dalszego, zaimki osobowe akcentowane, zaimki EN i Y (les pronoms personnels COD, COI, toniques, en, y)
5. Zaimki względne proste – qui, que, où, dont (les pronoms relatifs simples - qui, que, où, dont)
6. Czasy i tryby :
• Czas teraźniejszy (le présent)
• Czasy przeszłe – le passé composé, l’imparfait, le plus-que-parfait
• Czasy przyszłe – le futur proche, le futur simple
• Tryby warunkowe - le conditionnel présent et le conditionnel passé, 3 typy zdań warunkowych
• Tryb rozkazujący (l’impératif)
• Tryb łączący (le subjonctif présent)
• Imiesłów czasu przeszłego (participe passé) i czasu teraźniejszego (participe présent) oraz forma gérondif.
7. Rodzaje zdań złożonych: względne, dopełnieniowe, okolicznikowe: czasu, przyczyny, skutku, celu, przyzwolenia, opozycji, warunku oraz używane do ich tworzenia spójniki i stosowane czasy i tryby.
8. Mowa zależna w czasie przeszłym (le discours indirect au passé)
9. Strona bierna (la voix passive)
10. Nominalizacja – tworzenie rzeczowników na bazie przymiotnika bądź czasownika.

 

II. Forma pytań

Test egzaminacyjny składa się z pytań o charakterze zamkniętym oraz otwartym.

Zadania w formie zamkniętej mogą przyjąć formę:
- ćwiczeń tzw. wielokrotnego wyboru
- ćwiczeń typu: prawda – fałsz
- ćwiczeń polegających na dopasowaniu elementów

Zadania w formie otwartej mogą mieć formę:
- ćwiczeń z luką do uzupełnienia
- ćwiczeń polegających na utworzeniu poprawnej formy
- listu formalnego
- tłumaczenia

Język hiszpański B2

Język hiszpański 

zakres materiału do egzaminu ogólnouczelnianego na poziomie B2: 

  1. Rozumienie tekstu czytanego / 15 punktów;
  2. Rozumienie tekstu słuchanego (opcjonalnie) / 10 punktów;

III. Test znajomości struktur gramatyczno-leksykalnych / 55 punktów;  

  1. Tworzenie wypowiedzi pisemnej – list formalny: może mieć on następujące formy: reklamacja, list – podanie o pracę (list motywacyjny), list zapytanie, list wyrażający opinię, list – recenzja książki, filmu, spektaklu, list z przeprosinami (opcjonalnie) / 20 punktów.

 

Słownictwo i zagadnienia wraz z materiałem gramatycznym do egzaminu obejmują materiał zawarty w podręcznikach: Nuevo Espanol en marcha, Nuevo Espanol en marcha 3, Nuevo Espanol en marcha 4, wyd. SGEL-Education. Zalecaną pozycją jest również:  En Uso B2. Ejercicios de gramatica – Gines A., wyd. Edelsa (lub inne zbiory ćwiczeń na poziomie B2), jak również pozostałe podręczniki do gramatyki z serii En Uso. 

 

Zakres materiału gramatycznego:  

  1. Czasownik:

czasy teraźniejsze: Presente de indicativo, Presente de subjuntivo,  

czasy przeszłe: Pretérito perfecto simple de indicativo, Pretérito perfecto compuesto de indicativo, Pretérito imperfecto de indicativo, Pretérito pluscuamperfecto de indicativo, Pretérito to imperfecto de subjuntivo, Pretérito perfecto de subjuntivo, Pretérito pluscuamperfecto de subjuntivo,  

czasy przyszłe: Futuro simple (imperfecto), Futuro compuesto,  

bezokolicznik,  

gerundio,  

participio,  

strona bierna,  

formy peryfrastyczne (estar + gerundio, ir venir + gerundio, ir a + infinitivo, acabar de + infinitive, seguir + gerundio, llevar + gerundio),  

użycie trudniejszych czasowników (ser, estar, haber, tener), tryb warunkowy (I, II i III), 

tryb rozkazujący,  

zdania przydawkowe – Oraciones de relativo, zdania przyczynowe – Oraciones causales, 

zdania przyzwalające – Oraciones concesivas,  

zdania okolicznikowe czasu – Oraciones temporales,  

zdania celowe – Oraciones finales;  

  1. Rzeczownik

rodzaj,  

liczba,  

słowotwórstwo (rzeczowniki złożone, zdrobnienia i zgrubienia);  

  1. Przymiotnik:

rodzaj,  

liczba,  

formy skrócone,  

stopniowanie;  

  1. Zaimek:

osobowy,  

dzierżawczy,  

wskazujący,  

pytający,  

zwrotny,  

nieokreślony,  

dopełnienia bliższego i dalszego;  

  1. Przysłówek:

sposobu,  

miejsca,  

czasu,  

miary,  

liczebny,  

wątpliwości, twierdzenia, przeczenia,  

pytajny;  

  1. Liczebnik

główny,  

porządkowy;  

  1. Przyimek:

A, ante, bajo, con, contra, de, desde, en, entre, hacia, hasta, para, por, sobre.  

 

Forma pytań  

Test egzaminacyjny składa się z pytań o charakterze zamkniętym oraz otwartym. Zadania w formie zamkniętej mogą przyjąć formę:  

 ćwiczeń tzw. wielokrotnego wyboru;  

 ćwiczeń typu: prawda – fałsz;  

 ćwiczeń polegających na dopasowaniu elementów.  

Zadania w formie otwartej mogą mieć formę:  

 ćwiczeń z luką do uzupełnienia.

Język hiszpański B2+

Język hiszpański 

zakres materiału do egzaminu ogólnouczelnianego na poziomie B2+: 

  1. Rozumienie tekstu czytanego / 15 punktów;
  2. Rozumienie tekstu słuchanego (opcjonalnie) / 10 punktów;

III. Test znajomości struktur gramatyczno-leksykalnych / 55 punktów;  

  1. Tworzeniewypowiedzi pisemnej – list formalny: może mieć on następujące formy: reklamacja, list – podanie o pracę (list motywacyjny), list zapytanie, list wyrażający opinię, list - recenzja książki, filmu, spektaklu, list z przeprosinami (opcjonalnie)/ 20 punktów;  
  2. Artykuł fachowy związany z danym kierunkiem studiów – streszczenie, pytania do tekstu, sprawdzenie znajomości słownictwa specjalistycznego z danej dziedziny/ 30 punktów.

 

Słownictwo i zagadnienia wraz z materiałem gramatycznym do egzaminu obejmują materiał zawarty w podręcznikach metody: Nuevo Espanol en marcha, Nuevo Espanol en marcha 3, Nuevo Espanol en marcha 4, wyd. SGEL-Education. Zalecaną pozycją jest również:  

 En Uso B2. Ejercicios de gramatica – Gines A., wyd. Edelsa (lub inne zbiory ćwiczeń na poziomie B2), jak również pozostałe podręczniki do gramatyki z serii En Uso.  

 

Zakres materiału gramatycznego:  

  1. Czasownik:

czasy teraźniejsze: Presente de indicativo, Presente de subjuntivo,  

czasy przeszłe: Pretérito perfecto simple de indicativo, Pretérito perfecto compuesto de indicativo, Pretérito imperfecto de indicativo, Pretérito pluscuamperfecto de indicativo, Pretérito to imperfecto de subjuntivo, Pretérito perfecto de subjuntivo, Pretérito pluscuamperfecto de subjuntivo,  

czasy przyszłe: Futuro simple (imperfecto), Futuro compuesto,  

bezokolicznik,  

gerundio,  

participio,  

strona bierna,  

formy peryfrastyczne (estar + gerundio, ir venir + gerundio, ir a + infinitivo, acabar de + infinitive, seguir + gerundio, llevar + gerundio),  

użycie trudniejszych czasowników (ser, estar, haber, tener),  

tryb warunkowy (I, II i III),  

tryb rozkazujący, zdania przydawkowe – Oraciones de relativo,  

zdania przyczynowe – Oraciones causales,  

zdania przyzwalające – Oraciones concesivas,  

zdania okolicznikowe czasu – Oraciones temporales,  

zdania celowe – Oraciones finales,  

  1. Rzeczownik

rodzaj,  

liczba,  

słowotwórstwo (rzeczowniki złożone, zdrobnienia i zgrubienia);  

  1. Przymiotnik:

 rodzaj,  

liczba,  

formy skrócone,  

stopniowanie;  

  1. Zaimek:

osobowy,  

dzierżawczy,  

wskazujący,  

pytający,  

zwrotny,  

nieokreślony,  

dopełnienia bliższego i dalszego.  

  1. Przysłówek:

sposobu,  

miejsca,  

czasu,  

miary,  

liczebny,  

wątpliwości, twierdzenia, przeczenia,  

pytajny;  

  1. Liczebnik:

główny,  

porządkowy;  

  1. Przyimek:

A, ante, bajo, con, contra, de, desde, en, entre, hacia, hasta, para, por, sobre.  

 

Forma pytań  

Test egzaminacyjny składa się z pytań o charakterze zamkniętym oraz otwartym. Zadania 
w formie zamkniętej mogą przyjąć formę:  ćwiczeń tzw. wielokrotnego wyboru;  

 ćwiczeń typu: prawda – fałsz;  

 ćwiczeń polegających na dopasowaniu elementów. Zadania w formie otwartej mogą mieć formę:  

 ćwiczeń z luką do uzupełnienia;  

 listu formalnego;  

 tłumaczenia. 

Język niemiecki B2

EGZAMIN POZIOM B2 DLA STUDENTÓW ZDAJĄCYCH WCZEŚNIEJ EGZAMIN NA POZIOMIE NIŻSZYM NIŻ B2 - INFORMACJE OGÓLNE

I. Według Europejskiego Poziomu Biegłości Językowej poziom B2 oznacza, iż

1. w obszarze rozumienia tekstu słuchanego
osoba potrafi zrozumieć dłuższe wypowiedzi i wykłady oraz nadążać za skomplikowanymi nawet wywodami – pod warunkiem, że temat jest jej / jemu w miarę znany. Rozumie większość wiadomości telewizyjnych i programów o sprawach bieżących. Rozumie większość filmów w standardowej odmianie języka.

2. w obszarze rozumienia tekstu czytanego osoba czyta ze zrozumieniem artykuły i reportaże dotyczące problemów współczesnego świata, w których piszący prezentują określone stanowiska i poglądy. Rozumie współczesną prozę literacką.

3. w obszarze porozumiewania się osoba potrafi porozumiewać się na tyle płynnie i spontanicznie, że może prowadzić dość swobodne rozmowy z rodzimymi użytkownikami języka. Potrafi brać czynny udział w dyskusjach na znane jej / jemu tematy, przedstawiając swoje zdanie i broniąc swoich poglądów.

4. w obszarze samodzielnego wypowiadania się osoba potrafi formułować przejrzyste, rozbudowane wypowiedzi na różne tematy związane z dziedzinami, które jego / ją interesują. Potrafi wyjaśnić swój punkt widzenia w danej kwestii oraz podać argumenty za i przeciw względem możliwych rozwiązań.

5. w obszarze pisania osoba potrafi pisać zrozumiałe, szczegółowe teksty na dowolne tematy związane z jej / jego zainteresowaniami. Potrafi napisać rozprawkę lub opracowanie, przekazując informacje lub rozważając argumenty za i przeciw. Potrafi pisać listy, podkreślając znaczenie, jakie mają dla jego / jej dane wydarzenia i przeżycia.

Źródło: (http://europass.cedefop.europa.eu/pl/resources/european-language-levels-...)

 

II. Struktura egzaminu na poziomie B2:

I. Rozumienie tekstu czytanego / 15 punktów
II. Rozumienie tekstu słuchanego / 10 punktów
III. Znajomość struktur gramatyczno – leksykalnych / 55 punktów
IV. Tworzenie wypowiedzi pisemnej – list formalny (może mieć on następujące formy: reklamacja, list – podanie o pracę (list motywacyjny), list zapytanie, list wyrażający opinię, list z przeprosinami) / 20 punktów
Słownictwo obejmuje materiał zawarty w podręczniku “Studio D. Die Mittelstufe. B2”, wydawnictwo Cornelsen 2010.

Materiał gramatyczny zawarty jest w każdym podręczniku, prezentującym gramatykę języka niemieckiego, np.:
1. Stanisław Bęza, Nowe repetytorium z gramatyki języka niemieckiego, wyd. PWN
2. Die Gelbe aktuell – Lehr und Ubungsbuch der deutschen Grammatik, wyd. Hueber
Zakres gramatyki:
1. Czasownik:
- czasy: Präsens, Imperfekt, Perfekt, Plusquamperfekt, Futur I,
- tryb rozkazujący,
- czasowniki zwrotne, złożone, nieregularne,
- czasowniki modalne,
- rekcja czasowników,
- strona bierna,
- bezokolicznik z "zu",
- tryb przypuszczający.
2. Rzeczownik:
- odmiana.
- słowotwórstwo.
3. Zaimki:
- osobowe,
- dzierżawcze,
- wskazujące,
- pytające,
- zwrotne,
- nieokreślone.
4. Przyimki:
- z celownikiem,
- z biernikiem,
- z celownikiem i biernikiem,
- z dopełniaczem.
5. Przymiotnik:
- odmiana,
- stopniowanie,
- rekcja.
6. Przysłówek:
- stopniowanie.
7. Liczebniki:
- główne,
- porządkowe.
8. Zdanie:
- szyk w zdaniu prostym i współrzędnie złożonym,
- zdania podrzędne:
* pytające,
* dopełnieniowe,
* okolicznikowe przyczyny,
* okolicznikowe warunkowe,
* okolicznikowe czasu, czasowe,
* okolicznikowe celu,
* przydawkowe, rozwinięta przydawka.

 

II. Forma pytań

Test egzaminacyjny składa się z pytań o charakterze zamkniętym oraz otwartym.

Zadania w formie zamkniętej mogą przyjąć formę:
- ćwiczeń tzw. wielokrotnego wyboru
- ćwiczeń typu: prawda – fałsz
- ćwiczeń polegających na dopasowaniu elementów.

Zadania w formie otwartej mogą mieć formę:
- ćwiczeń z luką do uzupełnienia
- listu formalnego
- tłumaczenia.

Język niemiecki B2+

EGZAMIN POZIOM B2+ DLA STUDENTÓW ZDAJĄCYCH WCZEŚNIEJ EGZAMIN NA POZIOMIE NIŻSZYM NIŻ B2 - INFORMACJE OGÓLNE

 

 

I. Struktura egzaminu na poziomie B2+:

 

I. Rozumienie tekstu czytanego / 15 punktów
II. Rozumienie tekstu słuchanego / 10 punktów
III. Znajomość struktur gramatyczno – leksykalnych / 55 punktów
IV. Tworzenie wypowiedzi pisemnej – list formalny (może mieć on następujące formy: reklamacja, list – podanie o pracę (list motywacyjny), list zapytanie, list wyrażający opinię, list z przeprosinami) / 20 punktów
V. Artykuł fachowy związany z danym kierunkiem studiów – streszczenie, pytania do tekstu, sprawdzenie znajomości słownictwa specjalistyczneog z danej dziedziny / 30 punktów

Słownictwo obejmuje materiał zawarty w podręczniku “Studio D. Die Mittelstufe. B2”, wydawnictwo Cornelsen 2010 oraz słownictwo specjalistyczne z danej dziedziny studiów.

Materiał gramatyczny zawarty jest w każdym podręczniku, prezentującym gramatykę języka niemieckiego, np.:
1. Stanisław Bęza, Nowe repetytorium z gramatyki języka niemieckiego, wyd. PWN
2. Die Gelbe aktuell – Lehr und Ubungsbuch der deutschen Grammatik, wyd. Hueber
Zakres gramatyki:
1. Czasownik:
- czasy: Präsens, Imperfekt, Perfekt, Plusquamperfekt, Futur I,
- tryb rozkazujący,
- czasowniki zwrotne, złożone, nieregularne,
- czasowniki modalne,
- rekcja czasowników,
- strona bierna,
- bezokolicznik z "zu",
- tryb przypuszczający.
2. Rzeczownik:
- odmiana.
- słowotwórstwo.
3. Zaimki:
- osobowe,
- dzierżawcze,
- wskazujące,
- pytające,
- zwrotne,
- nieokreślone.
4. Przyimki:
- z celownikiem,
- z biernikiem,
- z celownikiem i biernikiem,
- z dopełniaczem.
5. Przymiotnik:
- odmiana,
- stopniowanie,
- rekcja.
6. Przysłówek:
- stopniowanie.
7. Liczebniki:
- główne,
- porządkowe.
8. Zdanie:
- szyk w zdaniu prostym i współrzędnie złożonym,
- zdania podrzędne:
* pytające,
* dopełnieniowe,
* okolicznikowe przyczyny,
* okolicznikowe warunkowe,
* okolicznikowe czasu, czasowe,
* okolicznikowe celu,
* przydawkowe, rozwinięta przydawka.

 

II. Forma pytań

 

Test egzaminacyjny składa się z pytań o charakterze zamkniętym oraz otwartym.

Zadania w formie zamkniętej mogą przyjąć formę:
- ćwiczeń tzw. wielokrotnego wyboru
- ćwiczeń typu: prawda – fałsz
- ćwiczeń polegających na dopasowaniu elementów.

Zadania w formie otwartej mogą mieć formę:
- ćwiczeń z luką do uzupełnienia
- listu formalnego
- tłumaczenia.

Język rosyjski B2

EGZAMIN POZIOM B2 DLA STUDENTÓW ZDAJĄCYCH WCZEŚNIEJ EGZAMIN NA POZIOMIE NIŻSZYM NIŻ B2 - INFORMACJE OGÓLNE

 

I. Według Europejskiego Poziomu Biegłości Językowej poziom B2 oznacza, iż

 

1. w obszarze rozumienia tekstu słuchanego osoba potrafi zrozumieć dłuższe wypowiedzi i wykłady oraz nadążać za skomplikowanymi nawet wywodami – pod warunkiem, że temat jest jej / jemu w miarę znany. Rozumie większość wiadomości telewizyjnych i programów o sprawach bieżących. Rozumie większość filmów w standardowej odmianie języka.

2. w obszarze rozumienia tekstu czytanego osoba czyta ze zrozumieniem artykuły i reportaże dotyczące problemów współczesnego świata, w których piszący prezentują określone stanowiska i poglądy. Rozumie współczesną prozę literacką.

3. w obszarze porozumiewania się osoba potrafi porozumiewać się na tyle płynnie i spontanicznie, że może prowadzić dość swobodne rozmowy z rodzimymi użytkownikami języka. Potrafi brać czynny udział w dyskusjach na znane jej / jemu tematy, przedstawiając swoje zdanie i broniąc swoich poglądów.

4. w obszarze samodzielnego wypowiadania się osoba potrafi formułować przejrzyste, rozbudowane wypowiedzi na różne tematy związane z dziedzinami, które jego / ją interesują. Potrafi wyjaśnić swój punkt widzenia w danej kwestii oraz podać argumenty za i przeciw względem możliwych rozwiązań.

5. w obszarze pisania osoba potrafi pisać zrozumiałe, szczegółowe teksty na dowolne tematy związane z jej / jego zainteresowaniami. Potrafi napisać rozprawkę lub opracowanie, przekazując informacje lub rozważając argumenty za i przeciw. Potrafi pisać listy, podkreślając znaczenie, jakie mają dla jego / jej dane wydarzenia i przeżycia.

Źródło: (http://europass.cedefop.europa.eu/pl/resources/european-language-levels-...)

II. Struktura egzaminu na poziomie B2:

 

I. Rozumienie tekstu czytanego / 15 punktów
II. Rozumienie tekstu słuchanego / 10 punktów
III. Znajomość struktur gramatyczno – leksykalnych / 55 punktów
IV. Tworzenie wypowiedzi pisemnej – list formalny (może mieć on następujące formy: reklamacja, list – podanie o pracę (list motywacyjny), list zapytanie, list wyrażający opinię, list z przeprosinami) / 20 punktów

Słownictwo obejmuje materiał zawarty w podręczniku Из первых уст. Русский язык для среднего уровня, autor: Андрей Махнач, wyd. KRAM, Warszawa 2011.

Materiał gramatyczny zawarty jest w każdym podręczniku, prezentującym gramatykę języka rosyjskiego, np.:
1. Dobrowolski J., 200 ćwiczeń z języka rosyjskiego, Warszawa 2006.
2. Gołubiewa A., Kuratczyk M., Gramatyka języka rosyjskiego z ćwiczeniami, wyd. PWN, Warszawa 2009.
3. Kowalska N., Samek D., Praktyczna gramatyka języka rosyjskiego, wyd. REA, Warszawa 2008.

Zakres materiału gramatycznego:
1. Глагол
• Настоящее время
• Прошедшее время
• Будущее простое время
• Будущее сложное время
• Повелительное наклонение
• Причастие и деепричастие
2. Имя существительное
• Первое склонение
• Второе склонение
• Третье склонение
• Склонение существительных среднего рода типа время
3. Имя прилагательное
• Склонение прилагательных с твёрдой основой
• Склонение прилагательных с мягкой основой
• Склонение прилагательных с основой на ж, ш, ч, щ; к, г, х
• Сравнительная степень прилагательных
• Превосходная степень прилагательных
• Краткая форма прилагательных
4. Наречие
5. Предлог
6. Местоимение
• Личные местоимения
• Возвратное местоимение себя и выражение друг друга
• Притяжательные местоимения
• Указательные местоимения
• Вопросительные местоимения
• Определительные местоимения
• Неопределённые местоимения
• Отрицательные местоимения
• Местоимения сам и самый
7. Имя числительное
• Количественные числительные
• Порядковые числительные
• Собирательные числительные
• Числительные 2, 3, 4 и 5, 6 и т.д. с прилагательными и существительными

II. Forma pytań

 

Test egzaminacyjny składa się z pytań o charakterze zamkniętym oraz otwartym.

Zadania w formie zamkniętej mogą przyjąć formę:
- ćwiczeń tzw. wielokrotnego wyboru
- ćwiczeń typu: prawda – fałsz
- ćwiczeń polegających na dopasowaniu elementów.

Zadania w formie otwartej mogą mieć formę:
- ćwiczeń z luką do uzupełnienia
- listu formalnego
- tłumaczenia.

Język rosyjski B2+

EGZAMIN POZIOM B2+ DLA STUDENTÓW ZDAJĄCYCH WCZEŚNIEJ EGZAMIN NA POZIOMIE NIŻSZYM NIŻ B2 - INFORMACJE OGÓLNE

 

I. Struktura egzaminu na poziomie B2+:

 

I. Rozumienie tekstu czytanego / 15 punktów
II. Rozumienie tekstu słuchanego / 10 punktów
III. Znajomość struktur gramatyczno – leksykalnych / 55 punktów
IV. Tworzenie wypowiedzi pisemnej – list formalny (może mieć on następujące formy: reklamacja, list – podanie o pracę (list motywacyjny), list zapytanie, list wyrażający opinię, list z przeprosinami) / 20 punktów

Słownictwo obejmuje materiał zawarty w podręczniku Из первых уст. Русский язык для среднего уровня, autor: Андрей Махнач, wyd. KRAM, Warszawa 2011 oraz wybrane rozdziały z podręcznika Из первых уст. Русский язык для продвинутого уровня, autor: Андрей Махнач, wyd. KRAM, Warszawa 2009.

Wybrane rozdziały z podręcznika Из первых уст. Русский язык для продвинутого уровня:
1. Религия.
2. Деньги.
3. История.
4. Современные технологии.

Materiał gramatyczny zawarty jest w każdym podręczniku, prezentującym gramatykę języka rosyjskiego, np.:
1. Dobrowolski J., 200 ćwiczeń z języka rosyjskiego, Warszawa 2006.
2. Gołubiewa A., Kuratczyk M., Gramatyka języka rosyjskiego z ćwiczeniami, wyd. PWN, Warszawa 2009.
3. Kowalska N., Samek D., Praktyczna gramatyka języka rosyjskiego, wyd. REA, Warszawa 2008.

Zakres materiału gramatycznego:
1. Глагол
• Настоящее время
• Прошедшее время
• Будущее простое время
• Будущее сложное время
• Повелительное наклонение
• Причастие и деепричастие
2. Имя существительное
• Первое склонение
• Второе склонение
• Третье склонение
• Склонение существительных среднего рода типа время
3. Имя прилагательное
• Склонение прилагательных с твёрдой основой
• Склонение прилагательных с мягкой основой
• Склонение прилагательных с основой на ж, ш, ч, щ; к, г, х
• Сравнительная степень прилагательных
• Превосходная степень прилагательных
• Краткая форма прилагательных
4. Наречие
5. Предлог
6. Местоимение
• Личные местоимения
• Возвратное местоимение себя и выражение друг друга
• Притяжательные местоимения
• Указательные местоимения
• Вопросительные местоимения
• Определительные местоимения
• Неопределённые местоимения
• Отрицательные местоимения
• Местоимения сам и самый
7. Имя числительное
• Количественные числительные
• Порядковые числительные
• Собирательные числительные
• Числительные 2, 3, 4 и 5, 6 и т.д. с прилагательными и существительными

II. Forma pytań

 

Test egzaminacyjny składa się z pytań o charakterze zamkniętym oraz otwartym.

Zadania w formie zamkniętej mogą przyjąć formę:
- ćwiczeń tzw. wielokrotnego wyboru
- ćwiczeń typu: prawda – fałsz
- ćwiczeń polegających na dopasowaniu elementów.

Zadania w formie otwartej mogą mieć formę:
- ćwiczeń z luką do uzupełnienia
- listu formalnego
- tłumaczenia.

Język włoski B2

Język włoski

Struktura egzaminu na poziomie B2:

I. Rozumienie tekstu czytanego / 15 punktów
II. Rozumienie tekstu słuchanego / 10 punktów
III. Znajomość struktur gramatyczno-leksykalnych / 55 punktów
IV. Tworzenie wypowiedzi pisemnej – list formalny (może mieć on następujące formy: reklamacja, list – podanie o pracę (list motywacyjny), list zapytanie, list wyrażający opinię, list z przeprosinami) / 20 punktów

Materiał gramatyczno-leksykalny zawarty jest w podręcznikach „L’italiano all’università 1 (A1-A2)” i „L’italiano all’università 2 (B1-B2)”, wyd. Edilingua. Zalecaną pozycją jest również „Gramatyka języka włoskiego dla wszystkich 1 (A1-A2)” i „Una grammatica italiana per tutti 2 (B1-B2)”, wyd. Edilingua, a także wszystkie inne podręczniki i zbiory ćwiczeń na poziomie B2. W przypadku osób duchownych, jak również studentów kierunków teologicznych, zaleca się oparcie na podręcznikach „L’italiano della Chiesa A1-A2” oraz „L’italiano della Chiesa B1+”, wyd. Hoepli.

1. Rodzajniki określone, nieokreślone, cząstkowe (articolo determinativo, indeterminativo e partitivo)

2. Przyimki proste i złożone (preposizioni semplici e articolate)

3. Rzeczowniki i przymiotniki: tworzenie liczby mnogiej i rodzaju żeńskiego, uzgadnianie (sostantivi e aggettivi: formazione del plurale e del femminile, accordo)

4. Zaimki i przymiotniki dzierżawcze, wskazujące, pytające, nieokreślone (possessivi, dimostrativi, interrogativi, indefiniti)

5. Zaimki osobowe w funkcji dopełnienia bliższego i dalszego, łączone; użycie „ci” i „ne” (pronomi personali: diretti e indiretti, combinati; particella "ci","ne")

6. Zaimki względne (pronomi relativi)

7. Stopniowanie przymiotników i przysłówków (grado comparativo e superlativo); tworzenie przysłówków (formazione degli avverbi)

8. Forma nieosobowa (forma impersonale)

9. Strona bierna (forma passiva, il “si” passivante)

10. Czasy i tryby (tempi e modi):

- Czas teraźniejszy (presente indicativo)

- Czasy przeszłe: passato prossimo, imperfetto, trapassato prossimo, passato remoto

- Czasy przyszłe: futuro semplice e anteriore

- Tryb rozkazujący (imperativo formale e informale; imperativo con i pronomi)

- Tryby warunkowe: condizionale presente e passato; 3 typy zdań warunkowych (periodo ipotetico)

- Tryb łączący: congiuntivo presente, passato, imperfetto e trapassato

- Imiesłów czasu przeszłego (participio passato) i czasu teraźniejszego (participio presente), infinito passato, gerundio presente e passato

- Następstwo czasów i trybów (concordanza dei tempi e dei modi)

11. Mowa zależna i niezależna (discorso diretto e indiretto)

Forma pytań

Test egzaminacyjny składa się z pytań o charakterze zamkniętym oraz otwartym. Zadania w formie zamkniętej mogą przyjąć formę:
- ćwiczeń tzw. wielokrotnego wyboru
- ćwiczeń typu: prawda – fałsz
- ćwiczeń polegających na dopasowaniu elementów

Zadania w formie otwartej mogą mieć formę:
- ćwiczeń z luką do uzupełnienia
- ćwiczeń polegających na utworzeniu poprawnej formy
- listu formalnego
- tłumaczenia

Język włoski B2+

Język włoski

Struktura egzaminu na poziomie B2+:

I. Rozumienie tekstu czytanego / 15 punktów
II. Rozumienie tekstu słuchanego / 10 punktów
III. Znajomość struktur gramatyczno-leksykalnych / 55 punktów
IV. Tworzenie wypowiedzi pisemnej – list formalny (może mieć on następujące formy: reklamacja, list – podanie o pracę (list motywacyjny), list zapytanie, list wyrażający opinię, list z przeprosinami), recenzja (książki, filmu, spektaklu) / 20 punktów

V. Artykuł fachowy związany z danym kierunkiem studiów – streszczenie, pytania do tekstu, sprawdzenie znajomości słownictwa specjalistycznego z danej dziedziny / 30 punktów

Materiał gramatyczno-leksykalny zawarty jest w podręcznikach „L’italiano all’università 1 (A1-A2)” i „L’italiano all’università 2 (B1-B2)”, wyd. Edilingua. Zalecaną pozycją jest również „Gramatyka języka włoskiego dla wszystkich 1 (A1-A2)” i „Una grammatica italiana per tutti 2 (B1-B2)”, wyd. Edilingua, a także wszystkie inne podręczniki i zbiory ćwiczeń na poziomie B2 i B2+ oraz słownictwo specjalistyczne z danej dziedziny studiów. W przypadku osób duchownych, jak również studentów kierunków teologicznych, zaleca się oparcie na podręcznikach „L’italiano della Chiesa A1-A2” oraz „L’italiano della Chiesa B1+”, wyd. Hoepli.

1. Rodzajniki określone, nieokreślone, cząstkowe (articolo determinativo, indeterminativo e partitivo)

2. Przyimki proste i złożone (preposizioni semplici e articolate)

3. Rzeczowniki i przymiotniki: tworzenie liczby mnogiej i rodzaju żeńskiego, uzgadnianie (sostantivi e aggettivi: formazione del plurale e del femminile, accordo)

4. Zaimki i przymiotniki dzierżawcze, wskazujące, pytające, nieokreślone (possessivi, dimostrativi, interrogativi, indefiniti)

5. Zaimki osobowe w funkcji dopełnienia bliższego i dalszego, łączone; użycie „ci” i „ne” (pronomi personali: diretti e indiretti, combinati; particella "ci","ne")

6. Zaimki względne (pronomi relativi)

7. Stopniowanie przymiotników i przysłówków (grado comparativo e superlativo); tworzenie przysłówków (formazione degli avverbi)

8. Forma nieosobowa (forma impersonale)

9. Strona bierna (forma passiva, il “si” passivante)

10. Czasy i tryby (tempi e modi):

- Czas teraźniejszy (presente indicativo)

- Czasy przeszłe: passato prossimo, imperfetto, trapassato prossimo, passato remoto

- Czasy przyszłe: futuro semplice e anteriore

- Tryb rozkazujący (imperativo formale e informale; imperativo con i pronomi)

- Tryby warunkowe: condizionale presente e passato; 3 typy zdań warunkowych (periodo ipotetico)

- Tryb łączący: congiuntivo presente, passato, imperfetto e trapassato

- Imiesłów czasu przeszłego (participio passato) i czasu teraźniejszego (participio presente), infinito passato, gerundio presente e passato

- Następstwo czasów i trybów (concordanza dei tempi e dei modi)

11. Mowa zależna i niezależna (discorso diretto e indiretto)

12. Rodzaje zdań złożonych; zdania podrzędne: względne, dopełnieniowe, okolicznikowe, czasowe, przyczynowe, skutkowe, celowe, przyzwalające, przeciwstawne, warunkowe oraz używane do ich tworzenia spójniki i stosowane czasy i tryby.

13. Nominalizacja – tworzenie rzeczowników na bazie przymiotnika bądź czasownika; nominalizacja zdań

Forma pytań

Test egzaminacyjny składa się z pytań o charakterze zamkniętym oraz otwartym. Zadania w formie zamkniętej mogą przyjąć formę:
- ćwiczeń tzw. wielokrotnego wyboru
- ćwiczeń typu: prawda – fałsz
- ćwiczeń polegających na dopasowaniu elementów

Zadania w formie otwartej mogą mieć formę:
- ćwiczeń z luką do uzupełnienia
- ćwiczeń polegających na utworzeniu poprawnej formy
- listu formalnego, recenzji
- tłumaczenia

fundusze.png

reczpospolita.png

malopolska.png

ue.png

informacje o cookies

Zapisano